Rättslig
Personuppgiftspolicy
För oss är det viktigt att de personuppgifter du som kund och användare anförtror oss hanteras på ett varsamt, ansvarsfullt, transparent och lagligt sätt. I den här texten ger vi en översikt över vad vi gör med dina personuppgifter. Vi hanterar dina uppgifter enligt svensk och europeisk dataskyddslagstiftning. Denna policy gäller alla Smartline AB:s webbplatser.
Smartline AB:s personuppgiftspolicy beskriver vilken information som samlas in, för vilket ändamål den samlas in, hur dina personuppgifter samlas in och hur de används. Policyn anger också hur du kan komma åt och uppdatera din personliga information, välja hur data om dig får användas och hur du får den raderad. Smartline AB är personuppgiftsansvarig i enlighet med dessa villkor och ansvarar för behandlingen i enlighet med gällande lagstiftning. Det är viktigt att du läser och förstår vår personuppgiftspolicy innan du använder våra tjänster. Denna integritetspolicy gäller när du använder någon av våra webbplatser, appar och tjänster som ingår i någon app eller på en webbplats som administreras av Smartline AB och när du köper och tar emot varor från Smartline AB (”tjänsten”).
Personuppgifter är en del av information som direkt eller indirekt kan kopplas till en fysisk person. Exempel på personlig information är namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Information om IP-nummer och ditt användarbeteende vid användning av tjänsten kan också betraktas som personuppgifter. Behandlingen omfattar all behandling av personuppgifter, såsom insamling, analys, registrering och lagring. Den personuppgiftsansvarige är den som ensam eller tillsammans med andra bestämmer ändamålen och medlen för behandlingen av personuppgifterna och ansvarar för att sådan behandling sker i enlighet med gällande lag.
- Källor
Policyn gäller personlig information vi samlar in från, eller om, våra kunder från följande källor:
- Webbplatser som drivs av Smartline AB på våra domäner och i våra appar, samt våra webbplatser och på sociala medier relaterade till tredje part som Facebook, Twitter och Instagram.
- Kundtjänstförfrågningar, din kundhistorik och e-postkommunikation med vår kundtjänst.
- E-postkommunikation: Elektronisk kommunikation mellan dig och Smartline AB.
- Demografisk data: All information du lämnar under registreringen samlas in. Geografiska data om bostadsområden kan också samlas in.
- Teknisk information, dator/mobiltelefon: Information om din dator eller liknande utrustning som används för att komma åt vår webbplats, såsom din dators/enhets IP-adress, operativsystem, webbläsare och version. Om du använder en smartphone eller annan mobil enhet samlar vi även in information om telefonens unika ID, reklam-ID, geografisk plats etc. för enheten.
- Personuppgifter vi samlar in om dig och hur vi samlar in uppgifter
Beroende på hur du kommunicerar med Smartline AB samlar vi in olika typer av information för nedanstående ändamål:
- Person- och kontaktinformation : Detta kan vara den information du tillhandahåller som gör att vi kan kontakta dig; t.ex. namn, personnummer, adress, land, telefonnummer, e-postadress, etc.
- Information om användning av webbplatser/kommunikation : När du besöker vår webbplats använder vi automatisk datainsamlingsteknik för att samla in information om dina aktiviteter. Detta inkluderar länkar du klickar på, sidor och innehåll som du visar, och motsvarande information och statistik om ditt besök.
Informationen erhålls automatiskt genom att använda cookies (webbläsarcookies och sessionscookies) och genom att använda spårningstjänster från tredje part. Viss information samlas automatiskt in när du använder tjänsten, inklusive information om din användning av tjänsten, tekniska data såsom IP-adress, hårdvaruspecifikation, operativsystem och webbläsarversion, geografisk information och adressinformation. Vi kan komma att uppdatera din information från andra offentliga register, såsom SPAR, om det behövs för att upprätthålla bra register.
- Syften med behandlingen av dina personuppgifter
Smartline AB behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande lagstiftning. Smartline AB använder din information för allmänna affärsändamål såsom tillhandahållande av tjänsten, för att förbättra din upplevelse av tjänsten, för att informera dig om våra tjänsteuppdateringar och användarvillkor, för att förbättra och utveckla tjänsten och nya tjänster och produkter, samt för att analysera din användning av tjänsten, för att säkerställa tjänstens tekniska funktionalitet, för att förhindra användning av tjänsten i strid med tjänstevillkoren, samt för att förebygga och utreda demografiska tjänster, åtgärda, marknadsföringsåtgärder och direkt marknadsföring av tjänsten, åtgärd, marknadsföring, reklamkampanjer, statistik och analyser samt att fullgöra skyldigheter enligt lagen.
- Utlämnande av personuppgifter
Vi kommer aldrig att lämna ut personuppgifter till tredje part i något annat syfte än att uppdatera data för offentliga register eller statistik/analyser utförda av tredje part för vår räkning. Uppgifterna avpersonaliseras i största möjliga utsträckning. Tredje part ges ingen rätt att använda din personliga information för andra ändamål än de som anges i denna integritetspolicy. Personuppgifter kan också lämnas ut om vi är skyldiga att göra det till följd av ett domstolsbeslut eller om vi har fått ditt samtycke till ett sådant utlämnande. Om det finns misstanke om att du har begått ett brott i samband med användningen av tjänsten kan uppgifter på begäran lämnas ut till myndigheterna.
- Lagring av personuppgifter
Genom att lämna information till oss i tjänsten samtycker du till vår behandling av de personuppgifter som anges för ovan nämnda ändamål. Som rättslig grund för behandling använder vi samtycke, avtalsefterlevnad, rättslig skyldighet eller berättigat intresse. I de fall vi lägger berättigat intresse till grund kommer det endast att göras för de ändamål som anges ovan och för våra eller andra företag för koncernens räkning. Behandlingen av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte lagras under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Så länge du har ett konto hos oss kommer vi att lagra dina personuppgifter.
För marknadsföringsändamål används endast relevant information som inte är äldre än 36 månader från slutet av ditt senaste besök. Detta innebär rent praktiskt att data samlas in när de inte längre är aktuella eller nödvändiga för analys eller direktmarknadsföring för de ändamål för vilka de har samlats in. Du har rätt att få dina personuppgifter raderade utan onödigt dröjsmål om inte personuppgifterna är nödvändiga för de ändamål för vilka de samlades in eller på annat sätt behandlades. Du har rätt att när som helst begära att dina uppgifter korrigeras om dessa är felaktiga. I händelse av att vi enligt lag är skyldiga att lagra dina uppgifter kan uppgifterna inte raderas, utan endast blockeras.
- Behandling av personuppgifter
Vi har utformat ett antal metoder för att hålla den personliga information du lämnar så hemlig och säker som möjligt. Observera att skyddet inte omfattar data som du väljer att dela i sociala medier.
Vem har tillgång till dina personuppgifter? Dina personuppgifter hanteras endast av auktoriserad personal som har tillgång till dem i kraft av sin position, och som måste ha tillgång till/använda uppgifterna endast för specificerade/motiverade ändamål.
Driftmiljö Vi lagrar dina personuppgifter i våra verksamhetsmiljöer. Den använder vanliga säkerhetsmetoder för att förhindra obehörig åtkomst. Vi följer tillämpliga lagar och allmänt accepterade standarder för att skydda privata och känsliga uppgifter.
- Tillgång till personuppgifter
Enligt tillämplig lag har du rätt att kostnadsfritt begära en fysisk eller elektronisk kopia av de uppgifter vi har lagrat om dig. Du har också rätt att begära information om från vilken källa dina personuppgifter har samlats in. Du kan komma åt din personliga information genom att kontakta oss:
Smartline AB
Datakontrollant
Birger Svenssons väg 34b, 432 40 Varberg
Bifoga en kopia av ditt ID-kort eller motsvarande (om det är tillåtet enligt lag). Om begäran skickas av någon annan än dig, och det inte finns någon indikation på att den är från dig, avslås begäran. Om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig, särskilt på grund av dess repetitiva karaktär, har vi rätt att skicka in en avgift eller vägra att följa begäran.
- Ändringar av policyn
Om vi gör ändringar i hur vi behandlar eller lagrar dina personuppgifter kommer vi att uppdatera vår policy. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i våra rutiner och policyer.
- Lagkonflikt och tvistlösning
Behandling av dina personuppgifter enligt denna personuppgiftspolicy ska tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister ska avgöras av Svensk Allmän domstol. Om du vill ställa frågor eller göra kommentarer om vår integritetspolicy eller klaga på efterlevnad av tillämpliga personuppgiftslagar, vänligen kontakta oss på:
Smartline AB
Datakontrollant
Birger Svenssons väg 34b, 432 40 Varberg
eller skicka ett e-postmeddelande till: info@smartlinesweden.com
Vi strävar efter att behandla och svara på eventuella kommentarer om hur vi behandlar personuppgifter, inklusive brott mot dina rättigheter enligt tillämpliga personuppgiftslagar. Om du anser att dina rättigheter inte respekteras av oss, är du välkommen att kontakta oss på de adresser som anges ovan, eller så kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (Datainspektionen/Datainspektionen).
Allmänna villkor
- ALLMÄN
1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som kund (”Kunden” eller ”Du”) gör en beställning på www.smartlinesweden.se och de medföljande webbsidorna (”Webbplatsen”). Ett avtal träffas mellan dig och Smartline AB, Org. 556603-7361 . Detaljerad kontaktinformation och annan information om Smartline AB visas på Webbplatsen. Villkoren gäller endast för kunder som gör beställningar via Webbplatsen.
1.2 Smartline AB kan inte hållas ansvarigt för produkter som inte är i lager eller eventuella typografiska fel på webbplatsen, inklusive produktbeskrivningsfel, felaktiga priser och prisjusteringar (såsom ändrade leverantörspriser eller valutaförändringar), eller felaktig information om en produkts lagertillgänglighet. Smartline AB förbehåller sig rätten att korrigera sådana fel och ändra eller uppdatera information när som helst.
1.3 Webbplatsen, inklusive allt dess innehåll, ägs av Smartline AB eller dess licensgivare. Informationen är skyddad av immaterialrätt och marknadsrättslig lagstiftning. Det är förbjudet att kopiera eller använda varumärken, bilder, grafiska element, layout och produktrelaterad information, tjänster och annat innehåll utan skriftligt godkännande från Smartline AB.
- BESTÄLLNING
2.1 Du måste vara 18 år för att göra en beställning på webbplatsen. I enskilda fall förbehåller sig Smartline AB rätten att neka eller ändra din beställning (till exempel om du har lämnat felaktiga personuppgifter och/eller har betalningsanmärkningar).
2.2 Du måste acceptera villkoren för att kunna göra ett köp på webbplatsen. Genom att acceptera Villkoren samtycker du till att följa dem till fullo och bekräftar att du har mottagit informationen som rör personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies i enlighet med Smartline AB:s Dataskyddspolicy.
2.3 Ett köpeavtal ingås först när Smartline AB har bekräftat din beställning, och du har fått en orderbekräftelse via e-post. Smartline AB uppmuntrar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuell framtida kommunikation med Smartline AB:s kundtjänst.
- PERSONUPPGIFTER
3.1 Du bekräftar att uppgifterna du anger är korrekta och fullständiga. Smartline AB ansvarar inte för felaktigt inmatade uppgifter.
3.2 Smartline AB rekommenderar att du skapar ett användarkonto innan du handlar på Webbplatsen. När du registrerar ett användarkonto och/eller gör en beställning kommer du att bli ombedd att lämna vissa personliga uppgifter. Du bekräftar att uppgifterna du anger är korrekta och fullständiga, och du ansvarar för eventuella felaktigt inmatade uppgifter. Information om hur Smartline AB hanterar personuppgifter finns i Smartline AB:s Dataskyddspolicy.
3.3 Du ansvarar för att dina inloggningsuppgifter inte används av någon annan. Du får inte avslöja ditt användarnamn och lösenord för obehöriga personer och måste se till att alla dokument som innehåller dessa uppgifter lagras på ett sätt som förhindrar obehörig åtkomst. Du måste omedelbart meddela Smartline AB om du misstänker obehörig åtkomst till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som görs med dina inloggningsuppgifter om du underlåter att meddela Smartline AB. Smartline AB förbehåller sig även rätten att utfärda nya inloggningsuppgifter till dig.
3.4 Om Smartline AB misstänker att du bryter mot ditt användarkonto eller inloggningsuppgifter eller på annat sätt bryter mot Villkoren förbehåller sig Smartline AB rätten att stänga av ditt konto.
3.5 Smartline AB ansvarar för att hantera de personuppgifter du lämnar. Dina uppgifter används för att Smartline AB ska kunna utföra sina skyldigheter, såsom att tillhandahålla god service och genomföra marknadsföringsaktiviteter (t.ex. e-postmeddelanden med produkterbjudanden). I enlighet med dataskyddslagen har du rätt att begära information om de personuppgifter som hanteras av Smartline AB en gång var 12:e månad, oavsett hur de har samlats in. En undertecknad begäran ska lämnas till Smartline AB om du önskar få sådan information. Begäran måste vara skriftlig och kan inte skickas via e-post. Om personuppgifter har hanterats i strid med dataskyddslagen har du rätt att begära att uppgifterna ändras, blockeras eller raderas.
3.6 Hjälp oss att förbättra! Din feedback är viktig för oss och vi arbetar alltid för att förbättra kundupplevelsen. När du gör ett köp på smartlinesweden.se skickar Trustpilot en förfrågan till dig för att granska hur nöjd du är med köpet. För att lära dig mer om Trustpilot, klicka här.
- PRISER OCH BETALNING
4.1 De priser som visas på Webbplatsen gäller vid beställning. Priserna inkluderar moms om inget annat anges.
4.2 Du kan betala med någon av de betalningsmetoder som beskrivs på webbplatsen. Läs mer om våra betalningsmetoder på hemsidan. Smartline AB förbehåller sig rätten att begära betalning vid beställning om betalning med faktura eller annan liknande metod inte har valts och godkänts av Smartline AB. Om betalning sker med faktura kan Smartline AB eller dess samarbetspartners göra en kreditprövning. Du kommer att meddelas om så är fallet. Smartline AB förbehåller sig rätten att inte alltid erbjuda alla betalningsmetoder eller ändra betalningsmetoder om den du valt av någon anledning inte fungerar vid köptillfället. Eventuella betalningsbegränsningar kommer att publiceras på webbplatsen.
4.3 Inköp som betalas med faktura administreras av Klarna, en tjänst som endast erbjuds kunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Klarna hanterar alla våra banktransaktioner i relation till betalningar som görs med bank- eller kreditkort. Smartline AB lagrar eller hanterar inga bank- eller kreditkortsuppgifter. För frågor gällande säkerhet och betalningsmetoder, vänligen kontakta Smartline AB:s kundtjänst.
- KAMPANJER OCH ERBJUDANDEN
Från tid till annan kan Smartline AB erbjuda kampanjer på Webbplatsen med förmånligare villkor jämfört med de som beskrivs här. Dessa förmånligare villkor gäller så länge kampanjen pågår och gäller de specifika produkter Smartline AB valt att ta med i kampanjen. Smartline AB förbehåller sig rätten att när som helst avbryta sådana kampanjer. Erbjudanden på specifika produkter på Webbplatsen gäller under en begränsad period och så långt lagret räcker.
- LEVERANS- OCH TRANSPORTKOSTNADER
6.1 Den förväntade leveranstiden för en produkt anges i orderbekräftelsen, i kassan och/eller på webbplatsen.
6.2 Om ett paket måste hämtas ut bör du göra det innan den deadline som anges på hämtningsmeddelandet. Ett hämtningsmeddelande som anger var och när paketet ska hämtas kommer att skickas till dig. Meddelandet kan skickas via e-post, brev eller telefonsamtal eller sms om ett mobilnummer har angetts. Om du inte hämtar ut paketet förbehåller sig Smartline AB rätten att debitera dig en avgift på 50 kr.
- RETURER
7.1 14 dagars ångerrätt gäller vid köp av produkter på Webbplatsen i enlighet med rådande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du har rätt att returnera produkten genom att meddela Smartline AB inom 14 dagar från det att du eller ditt ombud mottagit den beställda produkten (återkalletid). Kontakta vår kundtjänst om du vill returnera din köpta produkt.
7.2 Returrätten omfattar inte följande typer av produkter: (a) produkter som har tillverkats enligt dina instruktioner eller på ett sätt som kräver en distinkt personlig finish; b) produkter där förpackningens försegling är bruten och inte kan returneras av hälso- eller hygienskäl. Du får tydlig information om alla produkter som det inte finns någon returrätt för.
7.3 Om en produkt är förseglad har du inte rätt att utnyttja din returrätt om förseglingen bryts. Ångerrätten upphör när paketförseglingen bryts.
7.4 Vid utövande av returrätten ansvarar du för returtransportkostnaderna och för produktens skick efter att du mottagit den och under dess returresa. Varan ska skickas tillbaka inom 14 dagar från det att du meddelat Smartline AB om din avsikt att utnyttja din ångerrätt. Produkten måste vara väl förpackad, i gott skick och i originalkartongen.
7.5 I vissa fall kan Smartline AB erbjuda sig att täcka returkostnader för specifika produkter. Information om vilka produkter detta gäller kommer att publiceras på Webbplatsen.
7.6 Beträffande det återbetalningsbara beloppet har Smartline AB rätt att dra av ett belopp som motsvarar produktens värdeminskning i förhållande till dess ursprungliga värde om en sådan minskning beror på din hantering av produkten utöver vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktionalitet.
7.7 Smartline AB återbetalar beloppet så snart som möjligt, dock senast 14 dagar från det datum Smartline AB tar emot produkten. Återbetalningen kommer att göras med det betalningsalternativ du valt, såvida inte ett annat alternativ har överenskommits eller det finns hinder för en sådan återbetalning.
- KLAGOMÅL
8.1 Rätten att klaga gäller produkter som är felaktiga i enlighet med konsumentskyddslagstiftningen. Reklamationer som görs inom två månader efter att felet upptäckts anses alltid ha kommit in i tid. Produkter köpta på webbplatsen ger dig tre års reklamationsrätt. Kontakta vår kundtjänst om du vill göra ett klagomål på en produkt.
8.2 Smartline AB betalar returtransportkostnaderna för eventuella godkända reklamationsanspråk.
8.3 När den felaktiga produkten har returnerats och reklamationen har godkänts kommer Smartline AB att återbetala dig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Smartline AB strävar efter att slutföra denna process inom 30 dagar från det att klagomålet mottagits. Smartline AB förbehåller sig rätten att avslå reklamation om det kan bevisas att produkten inte är felaktig i enlighet med rådande konsumentskyddslagstiftning.
- FORCE MAJEURE
Smartline AB ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter utanför dess kontroll, såsom allmänna arbetskonflikter, krig, bränder, blixtnedslag, terroristattacker, regeländringar, tekniska problem, fel på el-, telefon- och datatjänster, eller andra former av kommunikation, samt fel eller förseningar i tjänster som tillhandahålls av underleverantörer på grund av dessa omständigheter. Dessa omständigheter kommer att befria Smartline AB från allt ansvar, skadestånd och andra påföljder. Om en sådan händelse inträffar kommer Smartline AB att meddela dig vid evenemangets början och avslutning. Om evenemanget pågår i mer än två månader har både du och Smartline AB rätt att häva köpet omedelbart.
- ÄNDRING AV VILLKOR OCH VILLKOR
Smartline AB förbehåller sig rätten att när som helst ändra dessa villkor. Alla ändringar kommer att publiceras på webbplatsen. Ändringarna gäller från det att du accepterar de uppdaterade Villkoren (genom att göra ett nytt köp eller besöka Webbplatsen) eller 30 dagar efter att Smartline AB meddelat dig om ändringarna. Smartline AB rekommenderar att du besöker webbplatsen regelbundet för att hålla dig uppdaterad om eventuella ändringar av villkoren.
- GÄLLANDE LAG OCH TVISTER
11.1 Tvister bör först lösas i godo i överläggningar med Smartline AB:s kundtjänst. Vid tvist följer Smartline AB den dom som Allmänna reklamationsnämnden i Sverige har fattat (observera att nämndens domar inte är bindande).
11.2 Tvister om tolkningen eller tillämpningen av dessa Villkor ska regleras av svensk lag och avgöras av Allmänna reklamationsnämnden eller ytterst domstol.
- INVALIDITET
Om en behörig domstol, myndighet eller skiljenämnd finner att någon klausul i dessa villkor är ogiltig eller omöjlig att verkställa, ska de återstående klausulerna förbli giltiga och verkställbara i den utsträckning som tillämplig lag tillåter. Ogiltiga eller ej verkställbara klausuler kommer att ersättas av relevanta rättsliga riktlinjer och råd.